Jak jistě všichni víte jsem šťastným majitelem Piaggia X10 500 a protože kilometry neúprosně přibývají musím i já dělat čas od času údržbu. A protože jsem na několika fórech majitelů slíbil že popíšu jednotlivé postupy tak jsem se rozhodl, že to napíšu sem, abych to nemusel všude opakovat.

Jako první přišla na řadu výměna oleje a vzduchového filtru. Jako olej je předepsán výrobcem CASTROL Power 1 4T 10W-40. Trochu měl překvapilo, že to není olej určený přímo pro skútry, ale je určen pro motorky obecně. Manuál však hovoří jasně a po telefonátu so A Spiritu, kde mě ujistili že je to správně jsem je zakoupil dvě lahve v Auto Kelly. Jako vzduchový filtr jsem zvolil Malossi Redsponge 2vrstvý plus olej na vzduchové filtry Bel-Ray a dále olejový filtr také od Malossi. Do skútru se dle manuálu vejde 1,7l oleje. Při výměně oleje a filtru jsem se řídil hlavně podle videa, které jsem našel na youtube. Návod je celkem pochopitelný, jen nevím proč na videu demontovali vzpěru pružení, filtr jsem vyndal bez problému i bez demontáže této vzpěry. To co jsem našel v airboxu mě moc nepotěšilo. Filtr byl špinavý a skoro ucpaný, přesto že mi před necelými 5 000km měli dělat v autorizovaném servisu kontrolu. Celý airbox jsem vymyl a vložil jsem nový filtr, impregnovaný olejem Bel-Ray. Výměna oleje také není nic složitého, je povolit olejový filtr ne docela oříšek, protože je uložen v takovém pouzdře a kouká ven jen malou částí. Ihned byl poznat rozdíl. Skútr jede lépe, motor běží klidněji, není se co divit.

 

 

Další víkend a další část údržby – výměna svíček, řemene variátoru a nahrazení válečků slidery Dr. Pulley. Protože po 10 000 km je předepsána i výměna svíček, řemene variátoru a válečků variátoru i já jsem se na to vrhnul. Objednal jsem originální řemen Piaggio, dále svíčky dle specifikace v manuálu NGK CR7EKB a místo originálních válečků jsem objednal slidery Dr. Pulley se kterými mám docela dobrou zkušenost i z Peugeotu Satelis, který jsem také měl. Zároveň jsem také vyzkoušel zahraniční e-shop s náhradními díly www.sip-scootershop.com Objednávka proběhla v pořádku a balíček dorazil následující den za slušnou cenu dopravy 5€. Jen přehlednost stánek není zrovna nejlepší.

Při demontáži variátoru jsem se opět řídil návodem, který je na youtube a je poměrně srozumitelný. Jediným problémem na který jsem narazil je zřejmě konstrukční chyba, plastový kryt variátoru je potřeba sundat lehkým násilím a je nutné část přelepit páskou, protože sundání brání držák nášlapu. Držák je ukryt pod plastem a nejde sundat, protože je součástí rámu. Jinak to docela jde. Dle očekávání byl variátor plný prachu, vše bylo potřeba vyfoukat, vyčistit a umýt. Válečky po více než 11 000km nevykazovaly žádné plošky a dle mého názoru byly v pořádku. Proč se mají měnit po 10 000 nevím. Vše šlo jako po másle, bližší popis je na videu nebo u fotografií níže.

 

 

 

První dojmy – velké překvapení! Výrazně se snížily vibrace skútru při rozjezdu i při pomalé jízdě. Skútr reaguje lépe na plyn, dle mých měření je na 100km/h cca o 1,5 vteřiny rychleji než s originálními válečky! Maximální rychlost jsem zatím nezkoušel, ale ta pro mne není tak důležitá. Nejvíce mě překvapila výrazná změna vibrací a chování při nízkých rychlostech a odezva na plyn. Vzhledem k tomu, že jsem dosáhl podobných výsledků jako při výměně variátoru a spojky za Mallosi multivar ale za výrazně jinou cenu jsem spokojen! (cena sady spojky a variátoru je cca 13 – 14 000,- Kč, slidery dr.Pulley stojí cca 1500 Kč vč. dopravy).

Tom

http://www.skutristi.cz/wp-content/uploads/2017/06/19095378_1886284558302666_3391381482134806126_o-576x1024.jpghttp://www.skutristi.cz/wp-content/uploads/2017/06/19095378_1886284558302666_3391381482134806126_o-150x150.jpgTomáš LongauerRady, tipy, návodydr.pulley,mallosi,servis,údržba,x10Jak jistě všichni víte jsem šťastným majitelem Piaggia X10 500 a protože kilometry neúprosně přibývají musím i já dělat čas od času údržbu. A protože jsem na několika fórech majitelů slíbil že popíšu jednotlivé postupy tak jsem se rozhodl, že to napíšu sem, abych to nemusel všude opakovat. Jako první přišla...Společenství motorkářů s variátory