V tomto článku si řekneme,‭ ‬jakou údržbu a v jakých intervalech skútr potřebuje.‭ ‬Pravidelným servisem se vyhnete zbytečným výdajům za nepředvídané závady a vztekání s nepojízdným skútrem u krajnice.

Motor – dvoutakt

Dvoutaktní motory nepotřebují zvláštní údržbu.‭ ‬Nutné je pouze udržovat v čistotě vzduchový filtr‭ (‬interval‭ ‬3-5‭ ‬tisíc km‭) ‬a používat kvalitní olej,‭ ‬tím se vyvarujete ucpání výfuku a snížení výkonu.‭ ‬Kdo by taky chtěl jezdit pomalu,‭ ‬že‭? ‬Životnost dvoutaktního válce se podle zacházení pohybuje kolem‭ ‬20-40‭ ‬tisíc km,‭ ‬poté stačí udělat výbrus a můžete vesele jezdit dál.

Motor – čtyřtakt

Stejně jako u dvoutaktu,‭ ‬čistý vzduchový filtr‭ je základ,‭ ‬interval je zde‭ ‬3-5‭ ‬tisíc kilometrů.‭ ‬Ve stejném intervalu je třeba také měnit olejovou náplň motoru.‭ ‬Při výměně nezapomeňte na nový olejový filtr,‭ ‬případně vyčistit sítko.‭ ‬Vůli ventilů není třeba příliš řešit,‭ ‬seřízení se provádí při výměně rozvodového řetězu,‭ ‬která přichází většinou kolem‭ ‬30-40 ‬tisíc najetých kilometrů.

Variátor

Variátor vyžaduje pravidelnou údržbu.‭ ‬Pokud dodržíte servisní intervaly,‭ ‬můžete se těšit z bezproblémového provozu.‭ ‬U padesátky je interval výměny válečků kolem‭ ‬5‭ ‬tisíc km a řemen vyměňte maximálně po‭ ‬10‭ ‬tisíci ujetých kilometrů.‭ ‬Maxiskútr má intervaly výměn delší,‭ ‬válečky obvykle vydrží kolem‭ ‬10‭ ‬tisíc km,‭ ‬ve stejném intervalu by se měl měnit i řemen,‭ ‬který ale obvykle vydrží i‭ ‬15-20‭ ‬tisíc km,‭ ‬ale je lepší neriskovat a vyměnit jej pro jistotu dříve.‭

Olej v převodech

Mnoho lidí se mylně domnívá,‭ ‬že je třeba před každou sezonou měnit olej v primárním převodu.‭ ‬Opak je pravdou,‭ ‬v převodové skříni jsou‭ ‬3‭ ‬ozubená kola a ložiska,‭ ‬která nevyžadují zvláštní údržbu.‭ ‬S trochou nadsázky lze říct,‭ ‬že i kdybyste je namazali olejem na fritování,‭ ‬bude skútr fungovat.‭ ‬Výměnou tohoto oleje se nemusíte zvlášť zabývat,‭ ‬interval můžete natáhnout na‭ ‬2‭ ‬roky a když náhodou zapomenete a vyměníte jej o rok později,‭ ‬vůbec nic se nestane.

Brzdy

Brzdové destičky stačí pravidelně vizuálně kontrolovat,‭ ‬průměrná životnost je dle stylu jízdy‭ ‬5-10‭ ‬tisíc kilometrů.‭ ‬Pakny bubnové brzdy vydrží bez zásahů cca‭ ‬20‭ ‬tisíc km.‭ ‬U kotoučů bude interval výměny cca‭ ‬30‭ ‬tisíc km.‭ ‬Doporučuji‭ ‬1x ročně,‭ ‬nebo minimálně‭ ‬1x za dva roky vyměnit brzdovou kapalinu.‭ ‬Vyvarujete se zbytečným komplikacím.

Baterie

Obvyklá životnost akumulátoru je zhruba‭ ‬2-3‭ ‬roky,‭ ‬abyste ji ale dosáhli,‭ ‬musíte se o Vaši baterii alespoň občas postarat.‭ ‬U nalévacích baterií je třeba dolévat destilovanou vodu po horní rysku a to zhruba‭ ‬2x za sezonu,‭ ‬bezúdržbové akumulátory se dolévat nemusí.‭ ‬V žádném případě nenechávejte baterii přes zimu ve skútru,‭ ‬vymontujte ji a alespoň‭ ‬2-4x za zimu dobijte do plné kapacity.‭ ‬Pokud tak neučiníte,‭ ‬těšíme se na Váš nákup nové baterie v příštím roce 😉

Lanka

Na starších motocyklech bylo třeba pravidelně mazat lanka.‭ ‬U nových skútrů tato povinnost odpadá,‭ ‬nemusíte se tím tedy zatěžovat.

Vidlice

Pokud Vaše přední vidlice nefunguje dobře,‭ ‬bude třeba ji přetěsnit a u některých modelů dolít nový olej a vyměnit gufera.‭ ‬Tuto práci ale raději svěřte servisu.

Zazimování

Motorkářská tradice zazimování není u skútrů až tak aktuální, než jej odložíte k zimnímu spánku, můžete jej pro klid v duši umýt a nechat pořádně uschnout. Žádné vypouštění benzínu ani konzervování válce není třeba. Pokud zůstává skútr v chladné garáži, je jedinou nutností vyjmout baterii a nezapomenout ji dobíjet. Skútr by měl stát na hlavním stojanu, otlačení pneumatik je však taky více strašák než realita, takže i když hlavní stojan nemáte, nemusí Vás to příliš tížit a klidně ho nechte stát na bočním. Na jaře pak nezapomeňte před první jízdou prošlápnout startovací páku bez klíčku (cca 10-20x), aby se do karburátoru dostal benzín. Pak už jen nastartovat a vyrazit!

Věříme,‭ ‬že se podle těchto rad zařídíte,‭ ‬váš skútr vám jistě bude velmi vděčný.‭ ‬A pokud nejste zrovna technický typ,‭ ‬nezoufejte,‭ ‬náš servis je připraven v rámci servisní prohlídky splnit veškeré požadavky na údržbu vašeho miláčka.

Převzato ze stránky: www.scootland.cz

http://www.skutristi.cz/wp-content/uploads/2016/03/Servis-1-1024x682.jpghttp://www.skutristi.cz/wp-content/uploads/2016/03/Servis-1-150x150.jpgTomáš LongauerRady, tipy, návodyV tomto článku si řekneme,‭ ‬jakou údržbu a v jakých intervalech skútr potřebuje.‭ ‬Pravidelným servisem se vyhnete zbytečným výdajům za nepředvídané závady a vztekání s nepojízdným skútrem u krajnice. Motor - dvoutakt Dvoutaktní motory nepotřebují zvláštní údržbu.‭ ‬Nutné je pouze udržovat v čistotě vzduchový filtr‭ (‬interval‭ ‬3-5‭ ‬tisíc km‭) ‬a používat...Společenství motorkářů s variátory