Je to asi tak měsíc zpět, co se mi na Facebooku objevil odkaz na akci Učme se přežít s nabídkou několika volných míst. Kliknul jsem ze zvědavosti  a dostal jsem se na web tohoto projektu. Trochu jsem ho prostudoval a protože mi tato akce přišla zajímavá, přihlásil jsem se do kruzu pořádaného v Jihlavě. Asi za dva dny mi přišla podpověď, s potvrzením termínu a propozicemi.

Termín, který jsem nakonec vybral byl pátek 11.8. No, co říkal jsem si, při nejhoším se projedu a třeba se něco přiučím. Docela jsem se začal těšit. Několik dní před odjezdem jsem začal sledovat s obavami počasí, protože předpověď na pátek 11.8.nebyla vůbec příznivá. Nakonec, byla předpověď co se týče deště nepříjemně přesná. To mi ale nezabránilo v účasti, skútrista musí něco vydržet!

Den D

vyrazm na cestuProtože celá akce podle propozic začínala v Jihlavě mezi 8:15 až 8:45 zvolil jsem odjezd na pátou hodinu ráno. V pátek mi ve 4:30 zazvonil budík a já se začal připravovat na cestu, s obavou stále kontrolujíce radar. Vypadalo to celkem nadějně. Přesně v pět jsem sednul na skútr a hurá na cestu. Až do Tábora to celkem šlo. Měl jsem v Táboře naplánovanou zastávku na tankování a snídani. Počasí mi přálo až za ceduli Tábor. Na první křižovate se spustil takový déšť, že než jsem našel nějaký úkryt kde bych oblékl nepromok, už byl skoro zbytečný. Nakonec po natankování a snídani pokračuji směr Jihlava a i když ještě po cestě prší, větší déšť už se mi vyhýbá.

 

V půl deváté jsem na místě a po prezenci a technické kontrole skútru vděčně vychutnávám kávu a koblihu, která je pro účastníky zdarma připravena u cateringového auta. V 9:00 jdeme do učebny, kde začíná po představení instuktorů a týmu první teoretická část o technice jízdy. Vladimír Mašek dokáže povídat poutavě a vtipně, takže cca třičtvrtěhodinka uplyne jakovoda a jde se jezdit.

Jako první naší skupinu čeká nácvik jízdy v nestabilním režimu a kličkovaná v tomto režimu. I když to vypadá jednoduše, chce to fakticky dost cviku stabilizovat motorku zadní brzdou, ale po chvíli to jde. Po opět cca 45 minutách ježdění nás čeká druhá teoretická část o dopravních nehodách opět s Vláďou Maškem. I když přednáší vtipně, zase taková sranda to není. Začínám si uvědomovat, vše co mě může za jízdy potkat a na co jsem zatím ani nepomyslel.

Po teoretickém bloku o dopravních nehodách jdeme opět jezdit. Tentoktáte nás čeká technika krizového brždění a brždění v náklonu v zatáčce. Věci, které y měl mít každý zažité samozřejmě, ale zase tak samozřejmé to není. Trochu se při brždění trápím, zejména protože X 10 má duální brzdy, kde při brždění zadní brzdou brzdí i jeden přední kotouč. Ale koneckonců o tom to je, bezpečně si vyzkoušet jak se motorka chová v krizových situacích. Následuje opět teoretický blok o první pomoci. Ten byl neméně zajímavý! Tolik informací o tom jak se u nehody chovat a co dělat, přitom o některých věcech jsem neměl ani ponětí. Jak správně sundat helmu poraněnému, komu se u nehody věnovat jako prvnímu atd. Nenudil jsem se ani chvíli.

Po obědě jdeme zase trochu jezdit. Následuje nácvik výhybného manévru. Pro mě asi zatím nejtěžší část, kterou usím ještě potrénovat. Nic jednoduchého, alespoň pro mě, ale extrémně důležitá část. Po nácviku úhybného manévru nás čeká další teorie, tentokrát dopravní psychologie. A zase věci o kterých jsem nikdy nepřemýšlel, ale určitě bych měl. Po teorii, zase jízdy, nácvik rozjezdu do kopce a další. To je již pozdní odpoledne. Nakonec ještě skupinové foto a úprk pod střechu, protože opět někdo zapnul slušný slejvák.

Za mě, musím říct, že jsem se nenudil ani minutu. Tým instruktorů a organizátorů je prefektně sehraný. Po celou dobu akce je k dopozici občerstvení a také je otevřen catering. Nikdo si na nic nehraje a všichni se snaží ostatním maximálně pomoci a něco je naučit. Za mě si myslím, že tato akce by měla být pro každého kdo jezdí na jakékoliv motoroce povinná.

A víte co je na tomto kurzu to nejlepší? Je kompletně ZDARMA! Zní to až neuvěřitelně, ale je to tak. Je to jeden z nejlépe investovaných dní do výuky co jsem měl možnost prožít! I když jsem si myslel, že teorie bude nezajímavá, protože co si budeme povídat všichni chceme hlavně jezdit, opak je pravdou. Až se zpožděním mi v hlavě dochází všechny souvislosti, celá akce je připravená opravdu skvěle a organizátorům patří DÍK!

Cesta domů proběhla po celém dni hladce a s jednou zastávkou na večeři jsem za cca tři hodinky zase doma. Celkem jsem najel cca 411 km, ale skutečně nelituji. Všem doporučuji hlídat si termíny kurzů na příští rok, konají se v Jihlavě nebo v Sosonové a ihned se přihásit. Informace o kurzu najdete na adrese www.ucmeseprezit.cz Investujete jen svůj čas, nic víc a je to sakra dobrá investice!

Tom

 

 

http://www.skutristi.cz/wp-content/uploads/2017/08/20839626_2057874380904603_1332463752_o.jpghttp://www.skutristi.cz/wp-content/uploads/2017/08/20839626_2057874380904603_1332463752_o-150x150.jpgTomáš LongauerAkceReportáže z akcíautoškola,bezpečná jízda,motoškola,školaJe to asi tak měsíc zpět, co se mi na Facebooku objevil odkaz na akci Učme se přežít s nabídkou několika volných míst. Kliknul jsem ze zvědavosti  a dostal jsem se na web tohoto projektu. Trochu jsem ho prostudoval a protože mi tato akce přišla zajímavá, přihlásil jsem se...Společenství motorkářů s variátory